boek review de financiele detox

Boekreview: De Financiële Detox

Aan het einde van de maand houd je nooit geld over. Je boekt sporadisch wel wat over naar je spaarrekening, maar uiteindelijk breek je dat potje toch weer aan, omdat je wat te kort komt. En je werkt wel, maar het geld lijkt sneller uitgegeven te worden dan dat het binnenkomt. Je weet het: dit moet anders! Het is tijd voor: De Financiële Detox.

Een typisch beeld van Jan Modaal. 😅 Dit boek van Joëlla Opraus en Nathalie van Wingerden (bekend van het platform How2Spendit.nl) is vooral geschikt voor mensen die net hebben besloten dat het anders moet. Aan de hand van een aantal stappen leer je meer over het bewust omgaan met je financiën, het creëren van inzicht (en overzicht) en het maken van de juiste financiële keuzes.

Beschrijving van het boek

de financiele detox boek met geld tips

Joëlla en Nathalie hebben een soort “detox” ontwikkeld; een stappenplan waarmee je jouw financiële situatie in kaart kunt brengen en waarmee je (hopelijk voor altijd) kunt afrekenen met geldstress. De typische stappen komen natuurlijk aan bod;

• Bewustwording van je uitgaven en inkomsten.
  • Het overzichtelijk maken van uitgaven en inkomsten.
  • Het stopzetten van onnodige uitgaven.
  • Hoe je jouw huishoudelijke administratie het beste op orde kunt maken (en houden).
  • Hoe en waar je geld kunt besparen.

Maar naast de typische stappen die in vrijwel elk boek aan bod komen, zijn er nog een paar items en hoofdstukken die ik (nog) niet ergens anders ben tegengekomen. Dat maakt dit boek juist zo interessant. Zo wordt er bijvoorbeeld informatie gegeven over verschillende geldtypes. Weten welk type jij bent, helpt je bij het maken van de juiste keuzes. Niet iedereen heeft dezelfde prioriteiten en daarom is het eigenlijk onmogelijk om te zeggen: zó moet je het doen. In dit boek worden verschillende geldtypes beschreven, wordt uitgelegd wat de valkuilen zijn per geldtype én worden er extra tips gegeven voor de specifieke types.

Wat vindt Jan Modaal van dit boek?

Zoals ik hierboven al noemde zitten er veel extra hoofdstukken en tips bij die ik nog niet bij andere boeken ben tegengekomen. Dit is dus niet het standaard riedeltje dat in vrijwel elk boek wordt genoemd 🙂 De informatie over de geldtypes vond ik ook erg waardevol. Het boek is erg leuk geschreven, met de nadruk op positieve dingen. In dit boek klinkt het doen van financiën allesbehalve saai en stom. Er worden ook veel real-life voorbeelden aangehaald, met verhalen van mensen die de financiële detox al hebben gedaan. De voorbeelden geven ook meer inzicht in de verschillende situaties waar mensen in kunnen zitten.

Er zijn slechts twee dingen waar ik het niet (geheel) mee eens ben

In het boek wordt aangeraden om je boodschappen budget te pinnen en om het contant uit te geven. Dat vind ik persoonlijk juist minder overzichtelijk én tijdrovender (want je moet dan al je uitgaven handmatig gaan bijhouden in Excel of een schriftje). Daarnaast vind ik de manier van het overzichtelijk maken van je uitgaven ook niet overzichtelijk; te veel verschillende kostenposten. Er is nog één klein nadeel aan dit boek (vind ik); en dat is dat het boek overduidelijk voor vrouwen is geschreven en dat het waarschijnlijk toch wel minder interessant is voor mannen. Dat is natuurlijk ook wel logisch, omdat How2Spendit.nl zich vooral richt op vrouwen. Door bovenste twee opmerkingen klink ik wellicht niet zo enthousiast, maar het tegendeel is waar; ik vind het een ideaal boek voor mensen die net beginnen met het aanpakken van hun financiën.

Wat kun je leren van De Financiële Detox?

In mijn blogs komen affiliate links voor. Dit houdt in dat ik een commissie krijg als jij iets koopt via die link. Jij betaalt hier niks extra voor.

Masterclass voor €17