jan modaal boek review minimalisme

Boekreview: Destination Simple

Stel je een leven voor waarin je geen haast hebt, waarin je veel meer balans hebt en waarin je niet continue bezig bent om alle ballen in de lucht te houden. Klinkt goed, toch? Dat is wat de Australische Brooke McAlary vertegenwoordigt. In haar boek Destination Simple geeft ze korte, praktische én concrete tips waarmee je jouw leven een stuk simpeler kunt maken.

Mij klinkt dat als muziek in de oren, dus ik wilde maar al te graag dit boek lezen. Ik had het boek ook echt in no time uit, want (hiep hoi) het is een heel kort boek. En dat was ook juist de intentie van Brooke, want ze begrijpt heel goed dat we het al druk genoeg hebben. 😅

Beschrijving van het boek

boek review destination simple over leuker leven

Brooke McAlary is sinds 2011, na een postnatale depressie, op zoek naar manieren om haar leven simpeler te maken. Om alle onrust en chaos achterwege te laten en om te genieten van rust en balans. Iets wat we allemaal wel zouden willen, maar waarvan bijna niemand het ook daadwerkelijk weet te bereiken. In dit korte boek beschrijft Brooke heel concreet welke stappen je zou kunnen nemen om je leven een stuk simpeler te maken.

Ik zal hieronder een paar take-aways van Destination Simple benoemen;

• We rennen zo hard dat we nooit meer de tijd nemen om even stil te staan. Neem 1x per dag de tijd om iets te doen, voelen, horen met álle zintuigen en volledige focus. Ik heb dit nu een weekje gedaan en eerlijk gezegd voelt dat best goed. Ook al wil ik dat niet toegeven, omdat het zo suf klinkt 😇
  • Creëer een ritme (niet een routine!) die voor jou werkt. Die flexibel is en die je juist niet het gevoel geeft dat je meer moet. In het boek worden hier handige tips voor gegeven.
  • Mijn belangrijkste take-way: beoordeel balans niet per dag, maar over een langere periode. Echt, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht 🤦 Volgens Brooke is de definitie van balans niet dat je élke dag overal aandacht aan besteed. Want op die manier voel je juist nóóit balans. Je kunt niet alles op één dag klaarspelen, want dan ben je ook nergens volledig op gefocust. Wanneer je jouw balans beoordeelt per week, dan zul je zien dat je het misschien stiekem toch best wel goed doet. Ikzelf in ieder geval wel.
  • Ze benoemd daarnaast ook een methode genaamd “tilting” (kantelen) waarmee je juist leunt naar het gebied dat op dat moment jouw aandacht nodig heeft. Zijn je kinderen ziek? Dan is het huishouden even niet belangrijk. Heeft je werk even prioriteit nodig? Dan wachten je vrienden maar even (sorry). Op die manier kun je je richten op datgene dat jouw aandacht echt nodig heeft, zónder dat je in gedachten al bezig bent met de volgende to-do op je lijstje.

Wat vind Jan Modaal van dit boek?

Ik vind het een erg goed boek, waar ik meer inzichten uit heb kunnen halen dan ik had verwacht. De stappen zijn erg praktisch en eerlijk gezegd zijn het ook totaal geen open deuren. De take-aways die ik hierboven heb benoemd (vooral de laatste twee) hebben op mij best wel wat indruk gemaakt. Het is nu een week geleden sinds ik het heb gelezen, maar ik voel mij echt al meer in balans 🤷 Ik ben zelf ook verbaasd!

Wat kun je leren van Destination Simple?

• Hoe simpel het is om je leven simpeler te maken.
  • Hoe je beter voor jezelf kunt zorgen door juist minder te doen.