Gratis   |   Jan Modaal   |   Favorieten
geldtips-voor-jan-modaal

Boekreview: Het geheim van €100.000 per jaar

23 april 2020
Sandra

Met een veelbelovende titel als “Het geheim van €100.000 per jaar” is het natuurlijk niet gek dat nuchtere Hollanders instinctief sceptisch worden. Veel Amerikaanser dan dit zal het niet worden. Dat weerhield mij er niet van om het boek te gaan lezen en om te onderzoeken of dit boek zijn grote belofte (het onthullen van het geheim) zal nakomen.

Beschrijving van het boek

boek review het geheim van 100.000 euro per jaarAuteur Laura Babeliowsky schijnt al jaren de bekendste businesscoach van ondernemend Nederland te zijn. Ik had nog nooit van haar gehoord, maar wellicht heb ik (wat businesscoaches betreft) ook wel onder een steen geleefd de afgelopen jaren. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik, onder andere door de titel en door de grootse beweringen, gelijk een fake it till you make it vibe krijg.

Desondanks was ik wél nieuwsgierig naar het boek. De meeste boeken en blogs die ik heb gelezen over dit soort onderwerpen, draaien uiteindelijk uit op dezelfde adviezen;

• Maak een online cursus en wordt mega rijk.
  • Werk met dropshipping en ga vervolgens op Bali wonen.

Ik hoopte oprecht dat dit boek met andere adviezen zou komen. En gelukkig was dat ook zo. Ongeveer 1/3 van het boek was ik aangenaam verrast door de tips. Ja, dit waren (vooral voor startende ondernemers en coaches) zeer concrete en praktische tips, die ook echt toe te passen zijn. Tips die veel starters tijd zouden besparen en waarmee ze een stuk sneller wél winstgevend zouden gaan worden. Zo geeft Laura onder andere tips over het werken met niche-marketing (wat ik zelf ook al jaren doe met mijn eigen bedrijf – en wat ikbenjanmodaal.nl eigenlijk ook doet), over het positioneren van jezelf, het onderscheiden van jezelf, etc.

Na die 1/3 gaat het al snel bergafwaarts

De adviezen blijven uit en maken plaats voor een overkill aan testimonials van Laura’s klanten, welke vrijwel allemaal coaches zijn. Oh wacht even… Deze coach coacht coaches. Die op hun beurt dus weer coachen. Daar krijg ik altijd zo’n Herbalife en Tupperware gevoel bij. Ken je die multilevel marketing bedrijven nog? Bij dat soort bedrijven bied je je dienst/product aan in je netwerk. Dat wordt echter pas écht lucratief wanneer je nieuwe verkopers aandraagt bij het bedrijf, want dan verdien jij een percentage van wat diegene verkoopt. De persoon die jou heeft aangedragen krijgt ook een percentage. Zo verdiend iedereen dus aan elkaar. De mensen die “hoog” zitten in dit systeem, verdienen het meest. De mensen die “laag” zitten investeren soms zelfs meer dan dat het daadwerkelijk oplevert. In Amerika zijn veel mensen persoonlijk failliet gegaan door Herbalife.

Maar wat ik bedoel te zeggen: dit is een netwerk dat zichzelf in stand houdt. Herbalife mensen verkopen vooral aan… Juist, Herbalife mensen. En dat is bij coaches meestal ook zo: de coaches die écht goed verdienen, die verdienen hun brood door andere coaches te coachen.

Anyway. Dat systeem lijkt behoorlijk op het systeem dat nu bij coaches is ontstaan. Coaches coachen de coaches onder hun, die exact hetzelfde gaan doen, die ook weer exact hetzelfde aanbieden aan hun klanten. Met hier en daar verschillen, bijvoorbeeld door een andere niche te kiezen, maar het aanbod blijft redelijk hetzelfde. In het boek staan bijna alleen maar verhalen en testimonials van coaches. Als ik op Laura’s website kijk, zie ik vrijwel alleen maar coaches. Van deze mensen heb ik de website bekeken, en ja hoor… Ze bieden qua aanbod vrijwel hetzelfde aan als Laura.