geld verdienen met e-maillijst

Hoe verdien je geld met een e-maillijst? Stefanie legt het uit een deelt handige tips

Om je heen vliegen de passieve verdienmodellen je om de oren. Het ene na het andere succesverhaal van ondernemers passeert je tijdlijn op social media en het voelt alsof iedereen slapend rijk wordt met een online programma. Waarom lukt het jou dan niet om hiermee een stabiel inkomen te verdienen?

Waarschijnlijk ligt het niet aan je inzet, motivatie of expertise. Maar ‘druk bezig zijn’ betekent niet automatisch succes hebben. Je moet zorgen voor de juiste focus en de juiste middelen inzetten die bijdragen aan groei. In de praktijk zitten achter deze succesverhalen een duidelijke focus, trials and errors en een converterende e-maillijst. Want een goede e-maillijst is één van de belangrijkste factoren om een continue aanwas aan leads en uiteindelijk klanten te hebben en houden. We vertellen je daarom graag in dit artikel hoe je geld verdient met een geoliede e-maillijst.

Waarom een e-maillijst inzetten?

Maar voordat we ingaan op de hoe, willen we je eerst de waarom uitleggen. Want klakkeloos een e-maillijst opzetten en er vanuit gaan dat mensen zich vanzelf inschrijven is hetzelfde als hopen dat je de loterij wint (zonder een lot te kopen). Er moet actie ondernomen worden en je hebt een plan van aanpak nodig.

Je verkoopt een online product of dienst en bent de absolute expert in jouw vakgebied. Dat weet jij, maar dat weten je potentiële klanten niet. Misschien herken je jezelf wel in een van de volgende scenario’s:

  • Jij wil meer en makkelijker klanten aantrekken voor je bedrijf zodat jij de rekeningen kunt betalen.
  • Jij wil mensen naar je toe trekken die jij perfect kan helpen met je diensten en waarmee je een oprechte klik hebt.
  • Jij bent het tegenovergestelde van een agressieve salestijger maar wil wel in contact komt met potentiële klanten die perfect passen bij jou en je bedrijf.
  • Jij wil niet harder, maar slimmer werken. Niet het wiel opnieuw uitvinden, maar de succesformule van iemand anders leren om sneller tot resultaten te komen.
  • Jij wil heel graag af van het gevoel dat je altijd en overal online moet zijn om klanten aan te trekken.

Wat jij nodig hebt is een goede e-maillijst en bijbehorende strategie. Daarmee trek je leads aan en uiteindelijk levert dit omzet op. Let op: dit is geen quick fix of snelle truc om geld te verdienen, maar een langetermijnstrategie die je maandelijks klanten oplevert. Mits je de volledige focus erop hebt.

Bereik de juiste personen

Maar die e-maillijst vult zich niet vanzelf. Van de daken schreeuwen dat jij het beste bent of koud bellen is niet efficiënt en levert minimaal resultaat op. Je wil dat je doelgroep contact opneemt met jou, niet andersom. En dat doe je door het delen van kennis en het op weg helpen van je doelgroep.

Een Focus Persona zorgt ervoor dat jij helder in beeld hebt voor wie je content maakt en hoe je de gevoelige snaar raakt. De focus persona is een fictief karakter dat je doelgroep vertegenwoordigt. Om deze doelgroep-vertegenwoordiger te beschrijven, wil je in ieder geval inzicht hebben in het volgende:

  • De doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren van de doelgroep
  • Hun angsten, frustraties en belemmeringen
  • Waardoor ze zich laten leiden (en beslissingen nemen)
  • Het (online) mediagedrag

Deze informatie haal je uit veel voorkomende klantvragen en het interviewen van collega’s en klanten. Maar ook data putten uit (bestaande) online bronnen zoals Google Analytics, Search Console andere tools dragen hieraan bij.

Hoe vult die e-maillijst zich dan?

Nu je weet voor wie je content maakt, kun je gericht je kennis gaan delen, inspelen op de pijnpunten en een oplossing bieden voor het probleem van je doelgroep. Op het moment dat je Focus Persona jou(w) (organisatie) leert kennen, is er waarschijnlijk niet direct behoefte aan een samenwerking of aankoop. Je zorgt er eerst voor dat de persona jou leert kennen en je gaat vertrouwen.

Je content delen doe je bijvoorbeeld door het schrijven van (gast)blogs, delen van tips op social media en het geven van webinars. Door je eerdere persona-onderzoek weet je welke kanalen het meest effectief is en welke content werkt. Hoe meer kennis je weggeeft, hoe beter. De doelgroep moet er namelijk achter komen dat jij dé expert bent in jouw vakgebied.

De volgende stap is het publiceren van een lead magnet. Dit is een super waardevolle weggever die ervoor zorgt dat jouw e-maillijst groeit. Je geeft het gratis weg in ruil voor de naam en e-mailadres van de lezer. Een succesvolle lead magnet wordt (vaak!) gedownload door je Focus Persona en is de eerste stap richting een samenwerking of aankoop. Met een e-mailprogramma zoals Mailblue kun je dit proces gemakkelijk automatiseren.

Leads omzetten naar betalende klanten

Je e-maillijst vult zich en steeds meer mensen uit je doelgroep maken kennis met jouw werkwijze waardoor je expertstatus groeit. Betekent dit dat je na het downloaden van de lead magnet ze meteen kunt benaderen voor een aankoop? Nee. Want je bent nog steeds bezig met het opbouwen van de relatie. Je schrikt ze af door meteen in de sales-modus te schieten.

E-mail is het perfecte kanaal om die relatie op te bouwen. Je hebt de naam van de ontvanger en kunt ze daarmee persoonlijk aanspreken. Op basis van het gedrag en voorkeuren kun je je boodschappen persoonlijker maken. Met automations en campagnes in Mailblue kun je dit proces automatiseren.

geld verdienen aan je e-maillijst

Vanaf hier kan je e-maillijst daadwerkelijk omzet gaan opleveren. Je eerste automation of campagne is waarschijnlijk niet direct een schot in de roos. Maar met de rapporten kun je zien wat werkt en wat niet. Op basis daarvan kun je gaan optimaliseren totdat je weet wat werkt. En ondertussen blijf je aan de voorkant ervoor zorgen dat de aanwas aan nieuwe leads blijft groeien. Zo heb je een continue stroom aan leads (en op de lange termijn) klanten die jouw online of aanbod gaan afnemen.

Heb je hulp nodig om je e-maillijst te laten groeien? Onze Kickstart Gids zorgt voor een vliegende start waarmee je bouwt aan een warme e-maillijst waarmee je keer op keer je ideale klant aantrekt.

Benieuwd hoe je ervoor zorgt dat je e-mails zorgen voor betalende klanten? In ons volgende artikel geven we tips hoe je meer omzet uit je e-maillijst haalt.

Deze gastblog is geschreven door Stefanie Kokee – Hallo Blauw

In mijn blogs komen affiliate links voor. Dit houdt in dat ik een commissie krijg als jij iets koopt via die link. Jij betaalt hier niks extra voor.

Masterclass voor €17
Volg de online

Masterclass voor €17

Masterclass voor €47
Volg de online

Masterclass voor €47

.