Gratis   |   Jan Modaal   |   Favorieten
welke financiele klusjes ondernemers nog moeten doen voor het einde van het jaar

Ondernemers: deze financiële klusjes moet je echt nog even afhandelen vóór 2021

20 december 2020
Sandra

Ja, het was een bijzonder jaar. In dit jaar is vrijwel elk mens op de proef gesteld, jong en oud. Veel ondernemers hebben het erg zwaar gehad, sommigen hebben juist goed in weten te spelen op de coronacrisis en anderen hebben hun best gedaan om ‘gewoon’ door te kunnen gaan met hun werkzaamheden. Ongeacht of het voor jou een goed of slecht jaar is geweest: het einde van het kalenderjaar is in zicht en dat betekent dat we nog maar twee weken de tijd hebben om enkele financiële klusjes af te handelen. 🚀

In een eerder artikel benoemde ik al 10 financiële klusjes die particulieren nog even moeten doen voor het einde van het jaar. Voor ondernemers gelden natuurlijk andere regels qua belasting en administratie en daarom heb ik besloten om nog een aparte blog te schrijven over de financiële klusjes die ondernemers eigenlijk nog even snel moeten afhandelen vóórdat het jaar voorbij is.


Financiële klusjes voor ondernemers

Het grote verschil tussen financiële klusjes voor particulieren en voor ondernemers zit vooral in de administratie en de boekhouding. Dat werkt nou eenmaal heel anders dan bij particulieren. Daarnaast is het pensioen voor veel mensen ook nog ‘een dingetje’. Maar het loont echt om deze taken nu alvast uit te voeren in plaats van volgend jaar.

01. Alle bonnen en facturen controleren

Ik zal er geen doekjes om winden: als jij na ontvangst niet jouw bonnen en facturen direct opbergt (of dat nou digitaal is of analoog), maar alles op een hoop gooit en het op een later moment doet, dan doe je jezelf eigenlijk al tekort. Op deze manier raak je geheid bonnen of facturen kwijt, waardoor het voor jouw boekhouder een nachtmerrie wordt om jouw facturen en jouw transacties te koppelen. Dat is zonde van jouw geld en je doet jouw boekhouder er ook geen plezier mee. Tegenwoordig is het bijhouden van een administratie een makkie, dankzij online systemen zoals Moneybird. Houd jij zelf jouw administratie bij? Check dan ook het volgende:

  • Komen de bedragen van de facturen overeen met de bedragen in het systeem?
  • Kloppen alle btw tarieven en zijn deze gekoppeld met de juiste onderdelen van de belastingaangifte?
  • Controleer de terugkerende facturen (zoals internet, mobiel, etc). Zijn deze allemaal toegevoegd?
  • Van sommige bedrijven krijg je niet standaard een factuur gestuurd, maar moet je die zelf opvragen en/of inloggen in hun systeem. Controleer of je deze facturen allemaal hebt toegevoegd.

02. Openstaande rekeningen (laten) betalen

Dit is één van de financiële klusjes die niet per sé verplicht zijn, maar dat ik zelf wel aanraad. Door openstaande rekeningen te betalen, en door ervoor te zorgen dat jouw crediteurs hun openstaande rekeningen betalen, wordt jouw administratie een stuk minder gecompliceerd. Het is zeker geen must, maar ik vind het persoonlijk een stuk overzichtelijker als het jaar wordt afgerond zonder openstaande facturen.

03. De balans opmaken

Maak je gebruik van een digitaal systeem, dan kun je (letterlijk en figuurlijk) de balans opmaken van het afgelopen jaar. Dit is aan te raden wegens verschillende redenen:

  • Dan weet je alvast hoe het jaar is verlopen.
  • Je weet dan of je te veel hebt verdiend en of het eventueel gunstig is om meer investeringen te doen.
  • Omdat dit helpt bij de prognose voor volgend jaar (in verband met de voorlopige aanslag).

Dit is ontzettend handig en zal ervoor zorgen dat jij het jaar kunt afsluiten met een paar financieel verstandige keuzes. 😉 Online systemen zoals Moneybird (ja, ik ben echt fan en ik gebruik het al sinds 2012) geven jou ten alle tijden inzicht in dit soort gegevens. Heel handig, want het zelf allemaal moeten berekenen is niks aan.

04. Voorlopige aanslag controleren (indien van toepassing)

Er zijn twee manieren waarop je de inkomstenbelasting kunt betalen als ondernemer. De eerste manier is door middel van een berekening achteraf. Je dient na afloop van het jaar jouw aangifte in en dan hoor je binnen enkele maanden hoeveel je definitief moet betalen.

De tweede manier is via een voorlopige aanslag. Er wordt dan een prognose gemaakt van hoeveel je zal gaan verdienen het komende jaar. Dit dien je dan vooraf te betalen óf in 11 termijnen (per maand). Uiteindelijk betaal je evenveel, maar bij een voorlopige aanslag kun je het dus niet achteraf betalen. Kun je zelf kiezen op welke manier je dit doet? Nee, helaas niet. Als jij een voorlopige aanslag krijgt, dan heb je eigenlijk geen keus. Je kunt echter wél de voorlopige aanslag laten wijzigen. Bijvoorbeeld wanneer je verwacht juist meer of juist minder te gaan verdienen. Heb jij een voorlopige aanslag ontvangen, controleer dan of het overeenkomt met jouw eigen verwachting en stel eventueel de bedragen bij. Dit soort financiële klusjes kunnen voorkomen dat jij volgend jaar problemen krijgt. Neem er dus alsjeblieft even de tijd voor! Doordat je bij het derde klusjes al de balans hebt opgemaakt, kun je ook makkelijker inschatten hoeveel je volgend jaar gaat verdienen.

05. Eventueel extra investeringen doen

Zodra je (figuurlijk) de balans hebt opgemaakt, is het veel makkelijker inschatten of het verstandig is om nog wat extra investeringen te doen. Dit kan ervoor zorgen dat je uiteindelijk minder belasting betaald of misschien zelfs wel belasting terugkrijgt. Bespreek met jouw boekhouder of dit verstandig is.

06. Extra inleggen voor je pensioen

Het klinkt allemaal ingewikkeld en het kan even tijd kosten om het allemaal uit te zoeken, maar eigenlijk valt het uiteindelijk best wel mee. Om het alvast kort te beschrijven: je kunt elk kalenderjaar fiscaal voordelig pensioen opbouwen. De overheid wil ons hiermee stimuleren om onszelf beter voor te bereiden op onze oude dag. Hoeveel je per kalenderjaar fiscaal voordelig kunt opbouwen, hangt af van hoeveel je verdient. Het bedrag dat je kunt inleggen noemen we de jaarruimte. Het ingelegde bedrag kun je aftrekken van je inkomsten, waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Wat extra fijn is: je mag tot 7 jaar terug alsnog inleggen. Heb jij de afgelopen 7 jaren niet (genoeg) ingelegd dan valt daar dus flink wat geld te besparen. Extra pluspunt: je hoeft dan jouw oude dag niet sober door te brengen. Ik heb eerder al wat artikelen geschreven over dit onderwerp:

In Money Game vind je trouwens een handig – maar simpel – stappenplan om dit aan te pakken. Je kunt hierbij makkelijk berekenen hoe je er nu voorstaat en hoe je ervoor kunt zorgen dat jij tijdens jouw pensioen niet op een houtje hoeft te bijten.

Gerelateerd:
Jan Modaal's Money Game 🐷

07. Goede basis leggen voor de financiële klusjes van 2021

Wat ging er qua administratie en boekhouding niet zo lekker het afgelopen jaar? Hoe valt dat te verbeteren? Maakte je al gebruik van een online systeem, zoals Moneybird? Nee? Dan is dit een goed moment om over te stappen. Echt, halverwege het jaar overstappen is niet zo handig. Doen moet je namelijk alle andere inkomende en uitgaande facturen alsnog toevoegen en dan heb je er dus dubbel werk aan. Extra fijn: als jij je aanmeldt via mijn link, dan betaal je de eerste 4 maanden helemaal niks. Bevalt het niet, dan download je alle facturen en dan ga je weer verder met jouw oude systeem. Andersom kost het veel meer tijd.

08. Jan Modaal’s Money Game bestellen

Oké, misschien behoort dit eigenlijk niet tot de financiële klusjes. Money Game is natuurlijk gericht op persoonlijke financiën, maar elke ondernemer heeft naast zijn zakelijke financiën natuurlijk ook persoonlijke financiën. In het spel geef ik daarom extra tips voor ondernemers met een variabel inkomen. De spelregels zijn dan immers net een beetje anders. Blijf jij aanmodderen met jouw persoonlijke financiën? Of gaat 2021 het jaar zijn waarin jij jouw financiën op de rit krijgt door middel van de Money Game? 🚀


Welke financiële klusjes ga jij tackelen?

Ik ben wel benieuwd hoe andere mensen hun kalenderjaar afronden. 😄 Zijn er bepaalde financiële klusjes die jij altijd aanpakt? Heb je daar een vaste checklist voor? Welke financiële klusjes mogen we vooral niet vergeten? Uit bovenstaand overzicht moet ik alleen nog de voorlopige aanslag controleren en dan ben ik klaar voor dit jaar. 💪

.

Meer over dit onderwerp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hey pssst...

Heb je al gezien dat je de eerste hoofdstukken van mijn boek (de Money Game) gratis kunt lezen? In deze hoofdstukken deel ik onder andere 8 belangrijke lessen over geld.

Hey pssst...

Heb je al gezien dat je de eerste hoofdstukken van mijn boek (Money Game) gratis kunt lezen?

Jan Modaal