Gratis   |   Sandra Boon   |   Favorieten
tips om meer omzet uit je e-maillijst te halen

Leveren je mails niet genoeg op? 9 tips om meer omzet uit je e-maillijst te halen

3 november 2021
Stefanie Kokee – Hallo Blauw

Een passief verdienmodel opzetten en het geld stroomt binnen. Het lijkt alsof iedereen om je heen slapend rijk wordt zonder al te veel moeite. Dat werkt in de praktijk anders: achter het (getoonde) succes zitten veel uren, een hyperfocus en een sterke e-maillijst. In ons vorige artikel vertelden we over het belang van een goede e-maillijst en hoe je daar op de lange termijn wél inkomen uit kunt halen. In dit artikel gaan we in op de praktische kant. We geven 9 concrete tips om meer uit je e-maillijst te halen. Heb je nog geen e-maillijst? Zorg dan eerst dat je het vorige artikel leest.

Tip 1: Maak een persona

Hopen dat je e-maillijst vanzelf groeit, is als leren fietsen zonder ooit de fiets aan te raken. Je zult actie moeten ondernemen. Maar wel gerichte actie. Mensen gaan zich niet zonder reden op jouw e-maillijst aanmelden. Ze willen een oplossing voor hun probleem of handvatten waarbij jij ze kan helpen.

Daarom moet jij je doelgroep in kaart brengen. En dat doe je met het creëren van een Focus Persona. De Focus Persona is een fictief karakter dat je doelgroep vertegenwoordigt. Hierbij breng je doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren, angsten, frustraties en belemmeringen van je doelgroep in kaart. Ook kijk je waardoor ze zich laten leiden en achterhaal je hun (online) mediagedrag. Ons template dat je gratis kan downloaden helpt je bij de creatie van de Focus Persona van jouw organisatie.

Tip 2: Geef kennis weg

Je weet nu wie je doelgroep is en waar zij op ‘aan’ gaan doordat je de Focus Persona hebt gemaakt. Met die kennis in het achterhoofd ga je ze overtuigen dat jij dé autoriteit in jouw vakgebied bent. En die expertstatus claim je alleen door heel veel kennis weg te geven. Dat doe je door content te publiceren in verschillende vormen: van blogs en whitepapers en van video’s tot infographics.

Langzaam zie je het aantal volgers en het verkeer op je website groeien en de interactie op verschillende kanalen toenemen. Dan weet je dat je op het goede spoor zit. De volgende stap is om van die volgers, likes en het websiteverkeer échte leads te maken.

Tip 3: maak een gratis weggever

Met een gratis weggever converteer je bezoekers naar leads en laat je je e-mailijst groeien. We noemen dat ook wel een lead magnet. In deze lead magnet deel je nog meer kennis, deel je handvatten voor jouw unieke werkwijze of deel je het succesrecept voor resultaat. Het enige wat je ervoor terug vraagt is een e-mailadres.

Tip 4: stel jezelf voor

Je hebt nu hun e-mailadres, tijd om door te pakken. Mensen doen zaken met mensen. Dat betekent niet dat je alleen maar over jezelf gaat praten, maar je wil wel laten zien wie je bent en waarom jij doet wat je doet.

Stel jezelf daarom voor aan je leads. Dat doe je met een ‘over ons’-mail die wordt gestuurd nadat iemand zich heeft aangemeld voor jouw lead magnet. Dat kan in dezelfde mail, of je stuurt bijvoorbeeld een dag later de voorstelmail. Zorg in deze mail dat je in ieder geval het volgende benoemt:

  • Wie je bent en jouw rol;
  • Waarom jij het bedrijf bent gestart;
  • Tegen welke problemen jij aanliep;
  • Welke oplossing jij had voor dat probleem;
  • En hoe je dat nu toepast voor anderen.

Je kunt het verhaal dat hieruit ontstaat aanvullen met een foto van jezelf, of maak het nog persoonlijker en neem een korte video (maximaal 1 minuut) op waarin je bovenstaande vertelt.

Tip 5: creëer interactie in je mails

Ieder goedlopend gesprek bestaat uit een dialoog. Daarom wil je niet alleen zelf aan het woord zijn, maar de interactie stimuleren in je mails. Een aantal ideeën hoe je dat aanpakt:

    1. Zorg voor een werkend reply-adres op de mail en stimuleer je lezers in iedere mail om bij vragen de mail simpelweg te beantwoorden
    2. Voeg opdrachten toe aan je mail en vraag om de antwoorden terug te mailen
    3. Voeg een quiz toe aan je mails, gerelateerd tot jouw onderwerp
    4. Of voeg social media-buttons toe zodat ze je kunnen volgen op andere kanalen
    5. Nodig ze uit voor je online community waarin de lezers met elkaar (en met jou) kunnen discussiëren over gerelateerde onderwerpen die te maken hebben met jouw business
    6. Nodig ze uit voor een event en plaats een link in de mail die ze direct kunnen toevoegen aan hun agenda
    7. Of nodig ze uit voor een (gratis) masterclass

Tip 6: Wees niet bang om regelmatig je aanbod te noemen

Je wil je leads niet direct afschrikken met je salespraat. Geef eerst kennis weg en bouw de relatie op. Maar onderaan de streep ben je ondernemer en wil je uiteindelijk dat jouw aanpak geld gaat opleveren. Daarnaast lost jouw werkwijze problemen op bij je doelgroep en weet je dat je hen kunt verder helpen. Wees daarom niet te bang om je aanbod regelmatig aan te prijzen.

Dat doe je bijvoorbeeld onderaan in je blog waarin je verwijst naar je programma (‘ben je direct klaar voor de volgende stap, meld je dan nu aan voor ons online programma’). Benoem het in de bevestigingsmail van de lead magnet en bouw ernaar op in je gratis masterclass. Je zult, naarmate de tijd vordert, vanzelf merken wat het beste aanslaat.

Tip 7: Automatiseer

Iedere keer dat je een nieuwe lead zich inschrijft stuur jij de download handmatig toe. Herkenbaar? Dat kan veel gemakkelijker. Met een e-mailprogramma zoals Mailblue kun je deze processen gemakkelijk automatiseren. Je kunt op basis van jouw voorwaarden e-mails uitsturen. Bijvoorbeeld wanneer iemand zich heeft aangemeld voor de lead magnet of de week erna automatisch een voorstelmail uitsturen.

Daarnaast kan je ook campagnes op vaste tijdstippen sturen, bijvoorbeeld wanneer de deuren van jouw online academy openen of om je maandelijkse nieuwsbrief naar iedereen in een keer uit te sturen.

geld verdienen met je e-maillijst

Tip 8: Zorg voor nieuwe aanwas op je e-maillijst

De eerste contacten staan op je e-maillijst. Maar je kunt er op lange termijn alleen van leven als je aan de voorkant ook zorgt voor nieuwe aanwas. Dat doe je door nieuwe content te publiceren, actief te blijven op de social media kanalen en het inzetten van (social) ads. Op die manier blijft je marketingmachine op de lange termijn geolied.

Tip 9: Focus!

Toen wij in 2017 Hallo Blauw startten deden we van alles om aan klanten te komen. Van netwerkbijeenkomsten tot adverteren. Wij waren vastberaden dat het ons ging lukken een succesvol bedrijf neer te zetten! Om een fijn inkomen uit ons bedrijf te halen en zekerheid en balans te creëren voor onszelf en onze gezinnen.

Na een jaar van alles te hebben gedaan om klanten aan te trekken, maakten we een belangrijke keuze: We zijn ons gaan focussen op het bouwen aan onze e-maillijst. En dat heeft ons overtuigd van één ding: Een e-maillijst is het meest waardevolle middel om continu je ideale klant aan te trekken.

Doordat we de afgelopen jaren hierop hebben gefocust halen we inmiddels structureel klanten uit die e-maillijst en helpen we deze klanten om hetzelfde te bereiken. Zet daarom die eerste stap om meer geld uit je e-maillijst te halen door onze Kickstart Gids te downloaden. Daarin vertellen we hoe jij je eerste 500 inschrijvers op je e-maillijst binnenhaalt met vier concrete stappen.

Download onze Kickstart Gids

.

Meer over dit onderwerp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Jan Modaal