Gratis   |   Jan Modaal   |   Favorieten
starten met bol com praktische informatie en tips

Starten met verkopen op Bol.com: een uitgebreide blog met praktische informatie & tips

12 mei 2021
Sandra

Inmiddels zijn er bijna twee maanden voorbijgevlogen sinds ik mijn verkopersaccount bij Bol.com heb aangevraagd. Er staan op dit moment 51 bestellingen op de teller en ik merk dat ik steeds meer bestellingen krijg. De eerste review is ook binnen en mijn prestatiescore is net omhoog gegaan. Hopelijk gaat dit zorgen voor nog meer verkopen. Natuurlijk deel ik graag mijn avontuur met jullie en ik merkte op Instagram al dat er heel veel vragen zijn over het starten met verkopen op Bol.com. Daarom heb ik besloten om in dit uitgebreide artikel alles met jullie te delen over het aanvragen van een account, over de dingen die je nodig hebt en over hoe moeilijk (of makkelijk) het is om te starten met Bol.com.

In mijn vorige blogartikel legde ik al uitgebreid uit waarom ik er voor heb gekozen om naast het starten van een webshop ook te starten met verkopen op Bol.com. Kort samengevat: Bol.com rekent inderdaad een best hoge commissie, maar ik krijg er wel veel meer bestellingen voor terug. Bij een webshop heb je een langere opstartfase, want het is niet zo dat de webshop live gaat en er zomaar bestellingen binnenstromen. Bij Bol.com is dat heel anders, zij hebben immers al een ontzettend hoog bereik.

Gerelateerd:
Eigen webshop vs. verkopen via Bol.com 💰 Dit zijn mijn resultaten na vier weken

Hoe moeilijk is het starten met verkopen op Bol.com?

Starten met verkopen op Bol.com is relatief simpel. Het moeilijkste gedeelte is het uitkiezen van een product om te verkopen (waar ik in een later blogartikel meer over ga vertellen), maar het aanmelden bij bol.com is verder niet zo ingewikkeld. In principe kun je het onderverdelen in 3 belangrijke stappen en de laatste twee stappen zal ik onder de opsomming uitgebreid toelichten.

  1. Je maakt een account aan, vult je gegevens in en verifieert je adres (verificatiecode per post).
  2. Daarna bepaal je jouw instellingen voor onder andere het verzenden.
  3. En dan kun je jouw producten toevoegen in het systeem.

Instellingen voor het verzenden

Ik merkte op Instagram al dat hier veel vragen over zijn. Er zijn in principe 3 verschillende manieren om jouw producten te verzenden naar de klant:

  • Logistiek via Bol.com. Je stuurt dan jouw producten/voorraad naar het magazijn van Bol.com. Vervolgens nemen zij al het logistieke geregel uit handen: zodra er een bestelling wordt geplaatst, sturen zij het product naar de klant. Per verkocht product rekent Bol.com extra kosten (naast de standaard bemiddelingskosten). Doe dit dus alleen met producten waarbij de marge groot genoeg is. Op dit moment is het overigens niet mogelijk om je aan te melden voor Logistiek via Bol.com, omdat de vraag ernaar te groot was. Dit biedt echter in de toekomst wel mogelijkheden voor passieve inkomsten.
  • Verzenden via Bol.com. Bij deze optie verstuur je de producten zelf, maar ontvang je van Bol.com een verzendlabel van PostNL. Het voordeel van deze optie is dat je niet wordt aangesproken op late leveringen door de vervoerder. Je moet er alleen voor zorgen dat je het pakket op tijd aflevert bij PostNL. Je krijgt overigens ook een korting op de verzendkosten. Mijn voorkeur gaat uit naar deze verzendwijze. 🙋
  • Zelf verzenden. Bij deze optie ben je zelf geheel verantwoordelijk voor de verzending. Je kunt gebruikmaken van de verzendlabels via Bol.com (PostNL, DHL, DPD) of je kunt zelf labels maken/printen en vervolgens de Track & Trace code invoeren in het dashboard van Bol.com.

starten met verkopen via bol com

Je kunt overigens in het dashboard aangeven tot welk tijdstip een bestelling geplaatst kan worden als het dezelfde dag nog verzonden moet worden. Van maandag t/m vrijdag ben je verplicht werkzaam (en bereikbaar) te zijn, maar werken op zaterdag is optioneel. Tip: ik pas deze instellingen nog weleens aan, zodat ik zelf kan bepalen op welke zaterdag ik wel of niet werk. Ook is het mogelijk om de vakantie-modus aan te zetten, je product wordt dan tijdelijk niet aangeboden via het platform. Zo heb je zelf iets meer speling in wanneer je wel of niet werkt.

Producten toevoegen in het dashboard

Misschien is het je weleens opgevallen, maar Bol.com toont een product slechts 1x, ook wanneer dit product door meerdere verkopers wordt aangeboden. Dit zorgt ervoor dat het overzichtelijk blijft voor de consument. Wanneer jij een product wilt gaan aanbieden dat al op Bol.com staat, dien je je in te schrijven voor datzelfde product. In het dashboard vul je dan het EAN nummer in (het unieke productnummer dat elk product heeft) en dan klik je het product aan. Je hoeft vervolgens geen productinformatie in te vullen, omdat een ander dat immers al heeft gedaan. Dat scheelt een boel tijd… Het nadeel is wel dat er dan meerdere verkopers zijn, waardoor je de bestellingen moet ‘delen’ met andere verkopers.

artikelen toevoegen bij bol com bol com verzenden en verkopen

Daarom gaat mijn voorkeur uit naar het verkopen van producten die nog niet op Bol.com verkocht worden. Of je kunt zelf een product ontwikkelen en dan kun je een EAN nummer aanvragen bij GS1.nl en het vervolgens op Bol.com plaatsen. Je dient dan wel alle productinformatie toe te voegen, inclusief professionele foto’s. In een andere artikel zal ik nog verder ingaan op het bedenken/kiezen van producten om te verkopen.

Zo worden de financiën en verzendkosten geregeld bij Bol.com

Bol.com betaalt rond de 4e van de maand uit. Ja, slechts 1x per maand en dit kun je niet wijzigen. De verzendkosten schieten zij voor (behalve wanneer je zelf de verzending regelt) en dit wordt verrekend met de uitbetaling. Eigenlijk komt het er op neer dat zij het geld innen bij de klant, vervolgens hun bemiddelingskosten en de verzendkosten eraf halen en wat er overblijft wordt 1x per maand naar jou overgeboekt. Hier dien je dan zelf nog de btw van af te trekken. En eventueel te verrekenen met je inkoopkosten en verzendmateriaal, zodat je weet hoeveel winst je maakt.

ik ben jan modaal bol com


Starten met verkopen op Bol.com: dit heb je nodig

Je hebt natuurlijk een eigen product nodig om te kunnen starten met verkopen op Bol.com. Dat spreekt voor zich. 😉 Houd er overigens wel rekening mee dat dropshipping via Bol.com niet is toegestaan. Je dient het product echt op voorraad te hebben. Naast het inkopen van een product heb je ook het volgende nodig:

  • KVK & BTW nummer.
    Particuliere verkopers zijn niet toegestaan.
  • Administratie zelf bijhouden.
    Je dient zelf een administratie bij te houden en je bent verplicht om klanten een btw-factuur te sturen wanneer zij daar om vragen. Zelf gebruik ik al ruim 10 jaar Moneybird voor mijn administratie en ben daar erg over te spreken! In Moneybird combineer ik bestellingen van Bol.com, bestellingen van deze website en facturen die ik handmatig indien. Tip: meld jij je aan via mijn link, dan kun je Moneybird 4 maanden gratis uitproberen. Handig als je nog niet zeker weet of verkopen via Bol.com wel wat voor je is.
  • Verzendverpakkingen.
    Dit spreekt natuurlijk voor zich. Een product mag je niet in de originele verpakking versturen. Welke verzendverpakkingen jij nodig hebt, hangt natuurlijk af van de producten die je gaat versturen. Tip: zorg wel voor goede tape en eventueel opvulmateriaal ter bescherming van de producten.
  • Labelwriter en/of verzendlabels.
    Zelf gebruik ik A4 stickervellen om labels op te printen, zodat ik mijn eigen printer kan gebruiken en ik er niet een aparte labelwriter voor hoef aan te schaffen.

Zodra het eenmaal is opgezet…

Het is nogal een uitgebreid blogartikel geworden en daardoor komt het wellicht over alsof het starten met verkopen op Bol.com heel tijdrovend en ingewikkeld is. Dat is het echter niet. Het kost je inderdaad eenmalig tijd om op te zetten en om even kennis te maken met het dashboard. Het toevoegen van producten kan ook even wat tijd kosten (kies daarom altijd producten waarvan je er veel op voorraad hebt en/of welke je kunt bijbestellen). Zodra alles eenmaal is opgezet, kost het je nauwelijks nog tijd. Dit is hoe het er nu voor mij in de praktijk uitziet:

  1. Ik ontvang een mail zodra er een nieuwe bestelling is.
  2. Het bestelde product pak ik vervolgens in.
  3. Ik print via Bol.com de verzendlabel uit en deze plak ik op het pakketje.
  4. En dan gaat het (1x per dag) naar het postkantoor.

Verder hoef ik niks te doen… De labels worden al kant-en-klaar aangeleverd, dus ik hoef ze alleen nog maar uit te printen. Appeltje, eitje! Ik zit eigenlijk gewoon te wachten op de bestellingen die binnenstromen. 😂


Extra tip voor het starten

Voordat ik begon met het verkopen op bol.com heb ik natuurlijk uitgebreid onderzoek gedaan. Zo heb ik onder andere YouTube video’s bekeken en blogartikelen gelezen. Of dit achteraf gezien nodig was… Niet echt. Eigenlijk is het heel simpel, je meld je aan bij Bol.com en het dashboard/platform wijst zich vanzelf. Volg gewoon de stappen die worden genoemd in het dashboard en dan kom je er vanzelf. Extra tip: je hoeft niet direct ‘live’ te gaan, dus je kunt rustig even het dashboard onderzoeken. No worries, gewoon beginnen en dan kom je vanzelf wel ergens. 😉

.

Meer over dit onderwerp

2 reacties op dit artikel

  1. Iris schreef:

    Ik vind dit echt zó interessant! Maar ik kan me gewoon niet bedenken voor welk product een markt zou zijn die nog niet is ontdekt.

  2. Sandra schreef:

    Dat hoor ik vaak, haha 🙂 Het grappige is dat men dat tientallen jaren geleden ook al dacht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hey pssst...

Heb je al gezien dat je de eerste hoofdstukken van mijn boek (de Money Game) gratis kunt lezen? In deze hoofdstukken deel ik onder andere 8 belangrijke lessen over geld.

Hey pssst...

Heb je al gezien dat je de eerste hoofdstukken van mijn boek (Money Game) gratis kunt lezen?

Jan Modaal