Verkopen op bol.com? Koop geen producten bij Alibaba en AliExpress
Verkopen op bol.com is al een aantal jaar flink populair. Het platform van bol.com geeft jou als verkoper toegang tot 13 miljoen mensen, die je natuurlijk nóóit zou bereiken met een eigen net-gestarte webshop. Dankzij deze blog en mijn Instagram account spreek ik regelmatig mensen die willen starten met verkopen op bol.com. Ik merk dan vaak dat er een beeld heerst dat het juist de bedoeling is dat je producten inkoopt bij platformen zoals Alibaba en AliExpress. Dat vind ik jammer, want dit is helemaal niet gunstig! Hieronder deel ik 3 redenen waarom je beter geen producten kunt inkopen bij Alibaba en AliExpress én ik deel onderaan mijn ultieme tip om een succesvol product te vinden.
01. Iedereen verkoopt dezelfde producten
Een product kan slechts één keer worden aangeboden op de website van bol.com. Als er meerdere verkopers hetzelfde product verkopen, is er één verkoper die het zogenaamde “koopblok” krijgt. De bestellingen komen dan binnen bij die verkoper en niet bij de andere verkopers – behalve wanneer klanten daar zelf voor kiezen. Hoe er wordt bepaald welke verkoper het koopblok krijgt, hangt af van verschillende factoren, zoals de prijs, de levertijd en jouw rating als verkoper.
Om een lang verhaal kort te maken: als je hetzelfde product verkoopt als andere verkopers, dan ontstaat er vrijwel altijd een prijzenoorlog. Om en om verlaag je de prijs van het product, om ook nog maar een beetje omzet te kunnen draaien. Jij wordt daar niet beter van en de andere verkopers ook niet. En aangezien IEDEREEN toegang heeft tot Alibaba en AliExpress, kun je erop rekenen dat je écht niet de eerste bent die een specifiek product aanbiedt.
02. Je ontvangt meer retouren en slechte reviews
De populariteit van het verkopen op bol.com zorgde helaas voor een wildgroei aan verkopers die voor een habbekrats producten inslaan en het vervolgens voor de hoofdprijs willen doorverkopen. Er zijn zelfs mensen die producten inkochten bij de Action en het voor tien keer zoveel aanboden bij bol.com. Het is dan ook niet gek dat bol.com hiermee meerdere keren negatief in de media terechtkwam: mensen voelen zich opgelicht. Vooral wanneer ze erachter komen dat het product voor slechts een fractie van de verkoopprijs op AliExpress of Alibaba te bestellen is.
Wanneer mensen hierachter komen (en dat gebeurt toch echt regelmatig) kun je aardig wat retouren en slechte reviews ontvangen. Deze kunnen funest zijn voor jouw bol.com webshop! Als je te veel retouren en/of slechte reviews krijgt, word je tegenwoordig al snel onder de loep genomen. Je ontvangt dan een mail van bol.com dat er verbeteringen moeten komen, anders sluiten ze jouw winkel. Datzelfde geldt wanneer je slechte reviews ontvangt: bol.com is momenteel heel actief aan het scannen. Wanneer jouw bol.com webshop gesloten wordt, kun je nóóit meer een nieuwe shop openen. Kun je het je voorstellen – zit je dan met al die voorraad!
03. Bol.com verkoopt het liever niet
Dat is een heftige stelling en ik kan natuurlijk niet beweren wat een bedrijf als bol.com wel of niet vindt. Toch lijkt het erop dat bol.com helemaal niet blij is met dit soort praktijken, omdat ze meerdere maatregelen hebben getroffen het afgelopen jaar.
- Ze zijn dus strenger geworden met reviews en retouren. Door “slechtere” verkopers te weren, gaat de kwaliteit van bol.com natuurlijk wel omhoog.
- Het is al langere tijd zo dat jouw productprijzen automatisch worden vergeleken met dezelfde producten bij andere webshops. Sinds vorig jaar wordt het ook vergeleken met de prijzen op AliExpress, Alibaba, Amazon en andere internationale spelers. Verkoop jij een product dat ook daar te koop is, dan mag je het niet (veel) duurder maken dan de prijs waarvoor mensen het daar kunnen kopen. Daar gaat je marge!
Nogmaals: ik kan niet zeggen wat bol.com wel of niet doet en waarom, maar op mij komt dit wel over als een soort actief ontmoedigingsbeleid. En dat is begrijpelijk…
Eigenlijk is het heel simpel…
De klant wil het niet, bol.com wil het niet en de andere verkopers willen het ook niet. Misschien moeten we daar dan gewoon naar luisteren en producten gaan inkopen die wél gewenst zijn. Dat is immers de bedoeling van e-commerce: producten maken of inkopen waar mensen echt wat aan hebben. Stop met die schimmige praktijken om geld te verdienen ten koste van een ander! Het is helemaal niet nodig.
Hoe dan wel verkopen op bol.com?
Als je alle bovengenoemde problemen wil voorkomen (concurrentiestrijd, boze klanten en gedoe met bol.com zelf) dan is dit de allerbeste oplossing: maak je eigen producten. En nee, je hoeft niet te knutselen en nee, je hoeft geen fortuin te investeren. Er zijn allerlei manieren om een eigen product te ontwikkelen. Dat heb ik zelf ook gedaan! Het kostte mij €1122,64 euro om op starten en het had een marge waar je u tegen zegt. Mijn product was niet na te maken, waardoor ik ook nooit gedoe kreeg met concurrenten. Ik kan jou 100% aanraden om aan de slag te gaan met eigen producten.
Wil je weten wat ik precies aanbood, hoe ik dit ontwikkelde én hoe ik het zo optimaliseerde dat ik er een passief inkomen (!) aan verdiende? Je leest het in mijn e-book: Bol.com Sidehustle Secrets.
Lees de bol.com Sidehustle Secrets
Het volledige verhaal achter mijn succesvolle bol.com webshop. Ik deel mijn gehele avontuur én ik deel al mijn geheimen, tips en ervaringen.
In dit artikel komen affiliate links voor. Dit houdt in dat ik een commissie krijg als jij iets koopt via die link. Jij betaalt hier niks extra voor.
Alle categorieën
Nieuwste blogs
4 Verrassende manieren om energie en geld te besparen
Sidehustle starten? Pas op voor deze scams!
Online geld verdienen met schrijven? Zo doe je dat!
Download gratis de Sidehustle Bijbel
In dit e-book verklap ik welke sidehustle het meest geschikt is voor starters én met welke sidehustles ik meer dan €3.000 euro per maand verdien! 😱😱😱
Gelukt!
De Sidehustle Bijbel zal binnen een paar minuten in jouw mailbox zitten. Niks ontvangen? Check de spambox!