Gratis   |   Jan Modaal   |   Favorieten
meer winst maken als ondernemer tips

3 tips voor meer winst 💰 Hoe ik als ondernemer behoorlijk wat meer ging verdienen

21 november 2020
Sandra

Ik realiseer mij dat deze titel klinkt als clickbait, maar ik wil oprecht met jullie delen hoe ik ervoor zorgde dat ik veel meer winst ging maken in mijn vorige onderneming. In 2016 verdiende ik zo’n €1700 euro bruto per maand. Genoeg om van rond te komen, maar echt een vetpot was het ook weer niet. Ik besloot daarom in 2017 om mij meer te gaan verdiepen in onder andere administratie, winst en verdienmodellen. Een jaar later verdiende ik een bovenmodaal inkomen en had ik mijn winst bijna verdubbeld. 🚀 In dit artikel zal ik beschrijven aan welke inzichten ik het meest heb gehad.

En nee, dit is geen succesverhaal over het aanbieden van online cursussen of het opschalen van je coaching business. Waar overigens niks mis mee is – het is alleen niet iets waar ik goede tips over kan geven. De tips die ik in dit artikel geef hebben trouwens niks te maken met magie of iets dergelijks. Ondernemen gaat niet op de automatische piloot en als je deze tips wilt implementeren, dan zal dat betekenen dat je daar wat tijd in moet investeren. 💪

01. Categoriseren van de inkomsten

Ik besloot dat het tijd was om mijn kop uit het zand te halen, vooral op het gebied van administratie en financiën. Want hoe kon ik verwachten dat mijn financiën op orde zou zijn, als ik zelf niet eens de moeite wilde doen om mij erin te verdiepen?! In Moneybird heb ik alles bijgewerkt en voor mijzelf inzichtelijk gemaakt welke cijfers van belang zijn in mijn bedrijf. Wat eigenlijk vooral mijn grootste inzicht was, is er één die ik kreeg bij het categoriseren van mijn inkomsten. Ik had namelijk verschillende producten en diensten die ik aanbood en ik wist wel ongeveer wat ik eraan verdiende. Maar toen ik het netjes in een overzicht had staan, schrok ik mij een ongeluk, want:

Ik werkte 80% van de tijd voor 20% van de inkomsten

En vice versa. Holy cow! Ik besteedde het grootste gedeelte van mijn tijd aan werkzaamheden die juist heel weinig opleverden. De cijfers vertellen je de waarheid die je zelf niet zo snel zou zien. Ik had geen flauw idee dat ik zoveel tijd kwijt was aan de diensten die mij het minste opleverden. ‘Maar geld is geld’, ik hoor het mijzelf nog zeggen. Nee, ik kan die 80% van de tijd beter besteden aan het werven van klanten voor de diensten die wél goed geld opleveren. Niet alle diensten die je aanbiedt zijn rendabel. En daar kom je maar op één manier achter. Ja, ik weet het… Je bent niet ondernemer geworden om hele dagen met je neus in de cijfers te zitten. En je bent toch al niet zo goed met cijfertjes. Well, Think again. Want het kost je een boel geld. 😇

Ik kwam er later achter dat de 80-20-regel ook echt een dingetje is. Anyway, ik stopte met het aanbieden van één dienst en ik stopte met het promoten van een andere dienst (die ik omwille mijn klanten wel moest blijven aanbieden – maar ik ging het niet meer actief promoten). En dát heeft de ruimte geboden om mij te focussen op de werkzaamheden die wél genoeg opleverden.

Gerelateerd:
Ondernemer? Zorg er altijd voor dat jij jouw financiën onder controle hebt

02. Meer winst maken met productized services

Als er iets is dat ik heb geleerd in mijn tijd als ondernemer, dan is het wel dat het verkopen van een concreet aanbod véél makkelijker is dan het aanbieden van ‘maatwerk diensten’. Vooral wanneer je jouw klanten online probeert te werven. Bij veel diensten wordt niet een concreet aanbod getoond, waardoor potentiële klanten wellicht niet goed weten wat ze te wachten staat. Met de consequentie dat er dus veel minder interesse zal zijn. Een oplossing voor dit probleem is relatief simpel: productize your service. Verpak/verkoop jouw dienst als een product. Het is lastig om het in woorden uit te leggen, dus ik zal een paar voorbeelden noemen. In onderstaande opsomming vind je telkens 2x dezelfde dienst, maar dan anders aangeboden.

  • Ik coach kinderen en jongeren die moeite hebben met leren.
  • Met mijn speciaal ontwikkelde coaching-methode leer ik kinderen en jongeren in 5 stappen hoe ze kunnen leren. In de 5 bijbehorende sessies ontdekt het kind welke manier van leren bij hun past én maken we een plan van aanpak om eventuele leerachterstanden in te halen.
  • Ik bouw WordPress websites voor online ondernemers.
  • Mijn kant-en-klare websitepakket ziet er zo en zo uit (gebruik van afbeelding) en bevat alle standaardfuncties die een online ondernemer nodig heeft, zoals een blog, referentiesysteem, betaalfunctie, contactformulier, etc.
  • Ik ben consultant in de horecabranche.
  • Ik bezoek jouw horecaonderneming als mysteryshopper en daarna loop ik twee volledige dagen met het personeel mee. Je ontvangt van mij een uitgebreid rapport met verbeterpunten, welke we één-op-één bespreken in een adviesgesprek. Het is eventueel mogelijk om ook een workshop of training te geven aan het personeel, naar aanleiding van mijn bevindingen.

Eigenlijk wordt steeds dezelfde dienst aangeboden, alleen is de tweede optie steeds een stuk concreter. Dat heeft overigens niet per sé te maken met de lengte van de tekst, maar vooral met de inhoud. Die is concreet. Als ik de consultant zou bellen, dan weet ik eigenlijk al precies wat ik kan verwachten. Met de tekst ‘Ik ben consultant in de horecabranche’ is het allemaal een beetje ‘up in the air’, want dat kan van alles betekenen. PS. Met de tweede optie heb ik dus mijn winst aanzienlijk kunnen vergroten: door een kant-en-klare websitepakket aan te bieden in plaats van ‘een maatwerk website, bepaal jij zelf maar welke functies je wilt hebben en hoe alles eruit moet komen te zien’. 😅

03. Beperk je aanbod = winst

Een fout die vaak wordt gemaakt bij startende ondernemers: teveel verschillende diensten (of productized services) aanbieden. Hierdoor verlies je niet alleen de focus, maar zorg je er ook voor dat je nóg meer acquisitie moet doen. Elk product en elke dienst zal immers in de markt moeten worden gezet. Waar haal je de tijd vandaan om 10 verschillende diensten te promoten? Dat is niet zo handig… Focus is belangrijk, vooral in je marketing en je communicatie. Ik ben zelf iemand die altijd op zoek is naar nieuwe, zakelijke avonturen en ik heb al behoorlijk wat verschillende diensten en productized services in mijn portfolio gehad. Maar trust me: de acquisitie verliep veel beter toen ik slechts 2 producten actief ging promoten en (in combinatie met de eerste tip) geen promotie meer deed voor de diensten die niet rendabel waren. En dus ook: meer winst!

Mijn conclusie

Wanneer je denkt aan ‘meer winst maken’ dan denk je waarschijnlijk vooral aan meer acquisitie doen, meer social media posts plaatsen, meer uren draaien, meer, meer, meer. Maar zoals je bij bovenstaande drie tips ziet: richt je op hele andere dingen om meer winst te maken. Ja, natuurlijk maak je meer winst als je meer promoot op social media en wanneer je meer uren draait in je bedrijf. Maar de meeste winst, win je door niet per sé meer te doen. Althans, dat was bij mij het geval. 😉

.

Meer over dit onderwerp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hey pssst...

Heb je al gezien dat je de eerste hoofdstukken van mijn boek (de Money Game) gratis kunt lezen? In deze hoofdstukken deel ik onder andere 8 belangrijke lessen over geld.

Hey pssst...

Heb je al gezien dat je de eerste hoofdstukken van mijn boek (Money Game) gratis kunt lezen?

Jan Modaal